Webwinkelen

21-9-2013 • NRC Het wereldwijde web heeft de drempel enorm verlaagd voor wie altijd al heeft gedroomd van ‘een eigen wijnwinkeltje’.
Vroeger moet je daar ten minste een langlopend huurcontract voor afsluiten, een aannemer in stelling brengen en gas en licht betalen. Thans is er hoogstens nog een internetneef voor nodig die even een ‘site bakt’. Deze wordt dan webwinkel genoemd en de wwwijn-winkelier kan 24 uur per dag zaken doen.  Aldus geschiedde, en zo is Nederland de afgelopen jaren honderden nieuwe wijnadresjes rijker geworden. Nu is het overigens wel zo dat het naar het marktaandeel in Nederland van de verkoop van wijn via internet vooralsnog gissen blijft. Het vermoeden bestaat dat dat de verkoop jaarlijks verdubbelt en dat het marktaandeel zich thans tussen de 6 en 8 procent beweegt. Overigens zijn dit cijfers die niet meer door het Productschap Wijn kunnen worden bevestigd. Dit orgaan wordt begin volgend jaar opgeheven en ‘marktonderzoek’ staat dientengevolge daar al een tijd lang op een laag pitje. 

Maar hoe is het eigenlijk begonnen?

In den  internetbeginne vielen de eerste online wijnverkoopsuccessen overigens te noteren bij webwinkels die vooral vitaminepillen, fitnessapparaten of seksspeeltjes verkochten. Hun klanten schroomden niet om ook andere aanbiedingen in het virtuele winkelwagentje te doen. Zij waren immers al gewend aan het bestellen via een muisklik. Ik ontmoette destijds webwinkeliers die tezamen met hun glucosaminepillen, Abrollers of vibrators, fluitend een palletje in de week wisten te slijten van een op de kop getikt restpartijtje Zuid-Afrikaans. 

Inmiddels is een wijnspeciaalzaak zonder webwinkel ondenkbaar. En ook de supermarkten, warenhuizen en landelijke slijterijketens mengen zich meer en meer in de webstrijd.

Het grootste aantal wijnwebwinkels echter wordt nog steeds op het conto geschreven van gelukszoekers. Iedere week krijg ik tenminste één mailbericht van iemand die mij iets wil laten proeven. Mijn eerste check is door de webwinkel van de ondernemer in kwestie maar eens te bekijken. Niet zelden tref ik daar een assortiment aan waarvan ik de grote Nederlandse leveranciers meteen al kan duiden. Wijnen die ik al tegen was gekomen in andere webwinkels. 

Ook is er op internet een enorme groep romantici actief die veelal op vakantie of op zakenreis in de ban zijn geraakt van een wijnboer of wijnstreek. Om ter plekke te besluiten om maar eens een palletje of wat te bestellen. Af en toe komen ze bij mij langs om mij alvast wat te flessen te laten proeven. Los van de kwaliteit –die soms best goed kan zijn- open ik de proeverij zonder uitzondering met de woorden ‘dat ik ze het idee om zelf een webwinkel te gaan beginnen zoveel mogelijk zal tegen probeer te maken. En dat verkopen via internet toch ook echt een vak apart is.’ Nadat de leden van de Rotary of de businessclub voor de vorm een paar doosjes hebben gekocht, drogen de orders gewoonlijk snel op. Meestal draait het erop uit dat het gros daarvan uiteindelijk voor eigen consumptie overblijft. Op de een of andere manier dringt zich bij mij altijd de vergelijking op met dames die ooit allemaal zo nodig een kinderkledingwinkeltje wilden hebben. Enfin.

Toch bestaan er wel succesvolle deeltijdwijnwerkers. Pasionado’s die ‘het verkopen er een beetje bij doen’. Ooit ontstaan om zo de eigen wijndrinkhobby te bekostigen, vaak echter met de bedoeling om ooit eens hun eerste baan te kunnen opzeggen. Op de jaarlijkse beurs ‘Grootse wijnen, kleine importeurs’ is altijd een fiks aantal te vinden. Gemeenteambtenaren, interim-managers, vertegenwoordigers uit de metaalbranche… Allemaal met een importeurschap, plus een inpandige wijnwebwinkel. Fanatici zijn het, die zich vaak helemaal verloren hebben in een wijnsoort, een druif,  een streek, een land of in biologische wijnen. 

Regelmatig resulteert dat  – ook voor de wijnjournalist – in mooie vondsten. Een aantal importeurs die ik een kleine vier jaar geleden tijdens de eerste editie van de beurs ontmoette, zijn nog steeds actief, hebben inmiddels die andere baan kunnen opgegeven en verrassen mij regelmatig met spannende zendingen. 

Voor de wijnen van Good Grapes (ex-it-er), Bolomey (ex-web developer), Just Add Wine (ex-sommelier), De Wijnvriend (ex-bankman), De Smaakimporteur (ex-reclameman) en Winterberg Wijnen (nog part time leraar Duits) –om er maar een paar te noemen- loop ik graag naar de deur om voor ontvangst te tekenen. En de deurbel zal niet alleen bij mij steeds vaker gaan klinken. De verwachting is dat in 2015  het aantal wijnwebshops ten opzichte van vorig jaar verdubbeld zal zijn.

Kortom, evenals in andere branches, is het kopen en verkopen van wijn via internet de normaalste zaak van de wereld geworden  Vandaar dat ook het web intussen zijn eigen wijnwinkelstraat kent. Met supermarkten, wijnwarenhuizen, voornoemde specialisten en zelfs heuse ‘kiloknallers’. 

Belangrijkste exponent van laatstgenoemde is Wijnvoordeel.nl dat inmiddels actief is in zes verschillende landen. Claim to fame: ‘goedkoper zijn dan de supermarkt’. Omdat Nederlanders van wijn met voordeel houden, heeft dat hier geresulteerd in een internetmarktleiderspositie. En in België, Engeland en Duitsland groeit de omzet met 100 procent of meer. 

Maar zegt René Tulner, die in 1999 het bedrijf oprichtte met in de hand het boek ‘HTML voor beginners’, het zijn niet alleen de lage prijzen die daarvoor hebben gezorgd. Behalve supermarktwijnen biedt Wijnvoordeel ook ‘speciale wijnen’ voordelig aan. Bovendien zijn ook de randvoorwaarden tot in de puntjes geregeld. Levering binnen drie dagen. Betaling bij ontvangst. Gratis of bijna gratis bezorging. En altijd het recht op retour. In een artikel in E Commerce Magazine is Tulner niet te beroerd om toekomstige wijnwebwinkeliers wat tips mee te geven. Wie het overweegt, doet er verstandig aan om het te lezen Dat kan voorkomen dat er een hoop van de geïmporteerde wijn zelf opgedronken moet worden.

Opvallend is dat er ondertussen ook een omgekeerde beweging gaande is. Er wordt fors geadverteerd waarbij de inzet van nota bene klassieke media niet wordt geschuwd. En momenteel is By The Grape, een andere grote internetwijnverkoper, hard bezig een aantal ouderwetse wijnwinkels te openen. In ouderwetse winkelstraten. Kunnen we daar weer eens met een echt winkelwagentje ouderwets onze boodschappen doen.


 

 Blijf op de hoogte